RUSALKA | Antonín Dvořák

(Rusalka)
RUSALKA | Antonín Dvořák

Projekt MET Live Metropolitní opery v New Yorku není pro české milovníky tohoto žánru žádnou novinkou. Sledování brilantních inscenací s hvězdným obsazením v pohodlí kina, které máte za rohem, nemá v tuzemské produkci, jež je navíc dlouhodobě podfinancovaná, konkurenci. Většina kin, která vlastní licenci k promítání přenosů, je navíc vybavena stereofonním zvukovým systémem, takže poslechový zážitek neztrácí nic na autentičnosti. Taktéž obraz v HD kvalitě je více než uspokojivý. Jako bonus můžeme navíc nahlédnout do zákulisí příprav dalšího jednání, vyslechnout rozhovory s aktéry, kteří celému světu sdělují své pocity z právě odzpívané árie a také si vychutnat nabídku připravovaných projektů.

Je to vůbec poprvé, co se rozhodlo Metropolitní divadlo vyslat do světa českou operu.

Rusalka – tragický příběh o nešťastně zamilované vodní víle – je stále kosmopolitní, jako byli za svého života její autoři Antonín Dvořák a tvůrce libreta Jaroslav Kvapil.

Vrcholem „souhvězdí" je zejména americká sopranistka Renée Fleming, která se na roli Rusalky již delší dobu specializuje. S árií Měsíčku na nebi hlubokém vyhrála do Metropolitní opery dokonce konkurs. Zajímavostí je, že její konkurentkou byla v té době se stejnou písní i Gabriela Beňačková. Flemingová si však po celou dobu svého vystoupení uchovává jakýsi odstup a rezervu jak ve vokálním, tak hereckém projevu, což ve výsledku změnilo její Rusalku z lásky posedlé vodní nymfy na odevzdanou bytost, jež nakonec odplaví jen příval slz.

Pravým opakem je její pěvecký partner Piotr Beczala, který exceluje svým všestranným projevem a nenechá posluchače dlouho na pochybách, kdo že je na prknech, která znamenají svět, pánem. Tento Katowický rodák je bezpochyby jednou z nejvýraznějších současných pěveckých osobností, která je svým vzezřením předurčena zejména ke ztvárnění rolí princů, milovníků a svůdníků všeho druhu. Dramaturgickým protikladem je mu lehce nachlazená Ježibaba v podání Dolory Zajick, která je však neméně charismatická.

Přestože si v přestávkových interview zpěváci pochvalují češtinu jako melodický jazyk připomínající svou zpěvností italštinu (Beczala ji dokonce připodobňuje k polštině malých dětí, kterým ještě nenarostly zoubky), je zjevné, že vedení inscenace nenechalo nic náhodě a obsadilo do představení osobnosti, které již měli tu čest se s českým jazykem utkat, či jsou dokonce alespoň částečně českého původu (Flemingová, Zajicková). Ačkoliv je výslovnost všech účinkujících až pozoruhodně srozumitelná, přesto se nevyrovná projevu českého rodáka Vladimíra Chmela, který zazářil v roli Hajného.

V neposlední řadě stojí za zmínku excelentní orchestrální doprovod pod taktovkou Yannicka Nézet-Séguina, pravděpodobně dalšího nástupce Jamese Levina, a fantastická scéna, kostýmy a výprava, jakoby vystřiženy z romantických obrazů Caspara Davida Friedricha v kombinaci s Broučky Jana Karafiáta. Stočlenná armáda řemeslníků, kulisáků, osvětlovačů a inspicientů pracuje jako jeden muž, aby mohla Renée Flimingová elegantně sklouznout z plastové vrby do umělého rybníka a na soustavě kladek se pak vznášet na neviditelných vlnkách, dokud se zcela nepromění v pěnu.

Je to opět nezapomenutelný zážitek: bouřlivý potlesk, uklánění a opona – vlastně závěrečné titulky.

Délka akce: 195 minut
Rok výroby: 2014
Země původu: USA
Žánr: opera

Datum lokální premiéry: 11. březen 2018
Datum světové premiéry: 8. únor 2014

Informace o akci a jejím konání

Dirigent

  • Yannick Nézet-Séguin

Režie

  • Otto Schenk

Hrají

  • Renée Fleming, USA
  • Dolora Zajick
  • John Relyea
  • Piotr Beczala